tisdag 11 februari 2014

Varför retro?

Gud så svår fråga egentligen... för att jag gillar det?
Jag gillar teak, jag gillar hur man vågade använda färg förr och jag gillar mönstren och allt som hör till.
Jag gillar återbruket och charmen att hitta den där skatten på loppisen.

Det hela började egentligen när jag var väldigt liten, jag var EXTREMT rädd och äcklad av myror. Så en dag när mamma sa " Vi ska bara åka förbi Myrorna innan vi åker hem" jag klev in i butiken full av skräck.. vad väntade bakom dörren, en gigantisk myrstack? ett golv täckt av myror?
Klev in i butiken och såg mig omkring så sa jag till mamma " Men... var är myrorna?"
Det var väl där det började, med mamma på second hand affärer. Har alltid lärt mig av mamma att försöka komma undan med billiga priser och att man sparar på naturen är ännu mer plus.

Vi har alltid åkt på loppisar och nej jag har inte alltid uppskattat det, tvärtom så hatade jag det. Direkt jag var nära gamla saker så fick jag kliande händer och kände hur allt gammalt lixom kröp in i huden på mig och lukten var förskräcklig... Ne det tråkigaste som fanns var att följa med mamma på loppis och second hand butiker. Men sedan började jag förstå grejen med det, det är lixom en helt annan grej att hitta den där perfekta duken, glasen, soffan, klänningen än att gå in på Åhlens eller H&M och handla grejer som alla andra också kan få tag i. Det är ett intresse och en passion, jag blir glad av det, riktigt riktigt glad. Det enda negativa är väl att det är så populärt just nu och det är rätt svårt att komma undan billigt numera, men ibland så hittar man guldklimpar som man kan kalla fynd.

Denna Zebrakannan av Eugen Trost är en av mina fynd, fick betala 200 kr med frakt och allt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar